Frp mangler nettkoden

Frp har ikke knekket internettkoden. Vil internett ta knekken på tv-partiet Frp?
Siv Jensen
Siv Jensen. Foto: Bård Gudim, Frp

(Sorry to my international readers, but this is an article I’ve written for the Norwegian newspaper Morgenbladet, about the Progress Party, the second largest party in Norway, and their paradoxical use of the internet in the election campaign. Here is the Google Translate version in English. For norske lesere, jeg vil gjerne høre deres synspunkt på dette temaet, bruk kommentarfeltet).
Ingen politiske partier er så god på tv som Fremskrittspartiet. Som hånd i hanske har det overfladiske tv-mediet passet til Frps forenklede og populistiske budskap. Men hvor lenge vil denne mediedominansen vare, spurte jeg meg selv etter å ha fulgt Frps velregisserte landsmøteshow via internett sist helg.
Det er to trekk ved internett som medium for politisk kommunikasjon som kan brekke Frps tv-rygg: Det ene er at internett inviterer til etterrettelighet og ordentlige svar, dernest at internett inviterer til dialog.
Frp svikter på begge disse områdene. Dersom Frp ikke snart knekker internettkoden, kan partiet komme til å oppleve et ordentlig backlash – et tilbakeslag. Trolig ikke i dette valget, til det er verken det norske folk eller norske politikere erfarne nok brukere av alle de nye verktøyene som sosiale medier åpner for. Men det trenger ikke ta så mange år før «folk flest» er blitt komfortable med å kommunisere med statsråder på Twitter eller utveksle politiske ideer med stortingspolitikere i blogger.

Mens de konservative klamret seg til talkradio i USA, knekket Barack Obama internettkoden. Han dokumenterte sine tall og startet en dialog med folket. Foreløpig har Arbeiderpartiet skjønt mest av de norske partiene.
Frp mener fremdeles at politikk best kommuniseres direkte i møte med mannen og kvinnen i gata, på tv eller i radio. Samtidig vet vi at nordmenn bruker mer og mer tid på internett. I 2007 brukte 66 prosent internett på en gjennomsnittsdag, og i 2008 hadde denne andelen økt til 71 prosent, ifølge Norsk mediebarometer for 2008. Blant dem som bruker internett, øker kvinner og aldersgruppen «godt voksne» sin tilstedeværelse, mens de unge jo allerede er på nett. Og nordmenn bruker mindre tid på avislesning og tv-titting. Dette burde være et enkelt regnskap, noe à la «En pluss en blir mer enn to», som Christian Ingebrigtsen synger om i den nye Frp-sangen på YouTube. Frp burde vært det beste internettpartiet – det er jo der folk flest er!

Frp har tradisjon for å gå i motsatt retning av de fleste andre partier, og gjør det også i måten å bruke internett på i valgkampen. Det vil si at de så vidt er til stede. Men Frp bruker fremdeles internett til å drive monolog, ikke dialog. Det vil si at de formidler og kringkaster sitt budskap. Men hvor kan vi komme med innspill på partiets politikk? Hvor kan vi diskutere aktiv dødshjelp direkte med Frp-politikere?

Frp har tydelig signalisert at partiet har begrenset tro på bruken av sosiale medier som blogger, Facebook og Twitter i valgkampen. Da jeg intervjuet Frps generalsekretær og nettredaktør Geir Almåsvold Mo for Mandag Morgen i januar om partiets nettstrategi, var svaret at «nettsidene fungerer best som infobank, ikke så godt som markedsføring».
– Ved å være til stede på internett ønsker vi å mobilisere, ikke nødvendigvis så mange nye, men venner vi allerede har, sa Mo den gang.

Frps internettsatsing er primært visuell og grafisk, altså med Frp-tv og egen kanal på YouTube, samt på bildedelingssiden Flickr (paradoksalt, ettersom Frps bilder ikke kan benyttes av andre). FrP svikter derimot folk flest på nett når det kommer til dialog. Frp svarer ikke i partileder Siv Jensens Facebook-profil, to av syv Frp-ere som er oppført med Twitter-profil har beskyttet sine oppdateringer, og ingen sentrale Frp-politikere blogger, som jo er en ypperlig metode for å diskutere med velgerne. Aktiv dødshjelp, som Frp sa ja til på landsmøtet, er allerede blitt et stort diskusjonstema blant norske bloggere. Hvorfor er Frp så fraværende i samtalen som nå foregår? Når ble internett elitistisk?

About these ads

22 thoughts on “Frp mangler nettkoden

  1. At ingen blogger er vel en sannhet med modifikasjoner. I hvert fall har to av Frps medlemmer i Finanskomiteen blogg på Skattebetaleren.no: Jørund H. Rytman og Christian Tybring-Gjedde. Men de har kanskje ikke vært like aktive i det aller siste på bloggfronten.

  2. Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg. Jeg synes at Frp særdeles med sitt budskap (og her tar jeg meg friheten å ikke mene noe om deres politiske budskap) burde være en ener på nett.
    De serverer lette, klare og tydelige budskap for ‘folk flest’ og dette gjør seg fantastisk bra på nettet. Det er jo bare å se på alle tabloide budskap som egentlig er bare STORE overskrifter og lite med tekst.
    Anledningen til at de ikke kommuniserer/konverserer er vel rett og slett at de hele tiden får så utrolig mye kritikk, fra alle som tror og vet.. det er jo bare å se på hvor mye tid som temmelig mange brukte under #frplm – for å bare skrive negative kommentarer hele tiden.
    De er vel som ‘folk flest’, etter et stund blir de vel lei av å bare få kjeft…
    Det er vel lett å si at det er takket være sin egen politikk, men som sagt, jeg skal la være å kommentere det.

  3. Takk for oppdateringen om de to Frp-bloggerne på Skattebetaleren, Kenneth. Som du sier, er ikke de spesielt aktive bloggere. Ifølge Valgprat.no
    finnes det også tre andre Frp-bloggere. Men det merkelige er jo hvorfor partiet ikke ønsker å lenke til disse fra nettsiden.

    Det vil si at Frp har en lenke hvor det står “Blogger” , her: http://www.frp.no/no/Nettsamfunn/Blogger/

    men når man trykker på denne lenken, kommer man til en tom side…

    Med andre ord tyder det ikke på at det er gjennom blogging nye, potensiell Frp-velgerne skal vinnes.

  4. @Nikki, mulig du har et poeng i forhold til det med kritikken på nett. Jeg kom nettopp over et relevant eksempel på det i form av dette intervjuet med Christian Ingebrigtsen som nå er lagt ut på YouTube (profilert av Siv Jensen på hennes Facebook-side i dag).

    Men å holde seg unna internett fordi de ikke orker netthetsen, det kan ikke fungere i lengden. Det blir jo en falitterklæring for Frps politikk dersom de ikke de ønsker eller makter å være med på debattene som foregår på nett. Hvorfor skal vi tro på deres politiske visjoner dersom de ikke egner seg for analyse og dekonstruksjon på nett?

    De fleste som har jobbet en del med nettdebatter og kommunikasjon, vet at trollene herjer fritt dersom ingen moderer eller følger med på debattene, dette er også tilfellet med politiske debatter.

    Mitt hovedpoeng ang. tv vs. internett som kommunikasjonsmedium, er at internett egner seg minst like godt til fordypning og etterrettelighet som til store overskrifter og lite tekst. For oss som velgere/politiske interessert/bloggere, gir internett oss bedre verktøy for å avdekke feil og inkonsekvens i de politiske løftene enn vi har hatt i tidligere kommunikasjonsmedium som tv, radio, aviser. Partiene må bare venne seg til at den muligheten blir benyttet.

  5. Kaskje du endelig knakk koden. Du kunne gjerne lagt til sensureringen av twitterkommentarer på deres sending under #frplm som nok et argument. På den annen side hadde du jo nok argumenter allerede. Når det gjelder Moe har han vist omstillingsevne tidligere. Bli interessant om han også klarer å snu partiet på dette feltet.

  6. @Bente Nei da, jeg tror vi i sak er helt enig. Det er ille å holde seg unna nettdebatten, og jeg mener at Frp bommer helt der.
    Men samtidig tror jeg at ettersom dette valget er det første ‘ordentlige’ nettvalget i Norge, så kommer Frp til sist å se verdien i bruken av nettets alle deler som kanal. Om to år kommer de å bruke nettet for alt det den er, da samtlige partier sitter med mer erfaring og kunnskap.
    Dessuten tror jeg ikke at blant Frp mulige velgere at tilstedeværelse på Twitter, Facebook osv osv gjør de mindre troverdige i deres øyne, kun i våre by, akademiske øyne ;) Å ja, jeg snakker også om meg selv her !

  7. Veldig interessant!
    Anbefaler også Rune Karlsens gjennomgang av partienes nettstrategier i 2005-valgkampen (Campaign Communication and the Internet: Party Strategy in the 2005 Norwegian Election Campaign, Journal of Elections, Public Opinion & Parties, 2009). Han skriver blant annet at det er viktig å skille mellom internett som valgkampverktøy for enveiskommunikasjon/vinne velgere, og internett som redskap for reell dialog. Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er demokratifremmende at politikerne oppretter twitter-kontoer bare fordi Holgersen og Tversnes råder dem til det; det kan være grunn til å tro at omfavnelsen av twitter først og fremst er drevet av en markedsføringsstrategi, og ikke av et demokratisk ideal om å lytte til folkflest.

    Når det gjelder at folk flest er på internett: joda. Men FrP annonserte stort på vg.no i 2005, og kommer sikker til å gjøre det samme i år. Jeg er ikke sikker på hvor om partiet egentlig vil tape på å holde seg unna twitterbrukerne. Mitt inntrykk er at folk flest fortsatt ikke er på twitter, og da er trolig bannere på VGNett mer effektive. Men samtidig: hvis man sammenlikner 2005 og 2009, ser man hvor rasende fort denne utviklingen går.

  8. Bra innlegg, tror det er mye rett i det du skriver. Men mistenker at dette er bevisst av FrP. Deres målgrupper er nok verken særlig aktive blogglesere eller twitrere.

    For disse velgerne er sosiale media (med unntak av Facebook og tabloidenes diskusjonsgrupper) vesentlig mer abstrakt enn for oss som er aktive brukere. Jeg tror også de kan være tilbøyelig til å se på det som “elitistisk” på en negativ måte. Siden veldig mange velgere (særlig lavt utdannede) ønsker politikere de kan identifisere seg med teller dette for at FrP bør holde lav profil på f.eks. Twitter og blogger.

    Partiet kan samtidig risikere mye på å være aktiv – skulle det f.eks. dukke opp noe småkontroversielt fra en FrP-blogger eller -twitrer er det ikke tvil om at media ville slått det stort opp. Tror ikke det er tilfeldig at godt redigerte tweets fra toppledelsen var partiets første på Twitter.

    Nå er jeg ikke ekspert på verken FrP eller sosiale media så dette er ren synsing fra min side. Men jeg tør vedde en tier på at FrP vil være blant de mest aktive (og velregisserte) brukerne så snart deres målgrupper er aktive på Twitter eller andre sosiale medier.

  9. Kommentar til Vidar.

    Jeg tror du gir en interessant analyse av FrP og sosiale medier som sammen med andre gode innlegg (over) og Bente sitt opprinnelige innlegg kommenter FrP sin bruk av sosiale medier fra ulike ståsteder.

    Basen i FrP består i dag av menn med lavere utdanning som bor i egen bolig rundt større byer og som gjerne benytter bilen til arbeidet. Hva vet vi så om deres mediebruk? Tror ikke denne basen nåes gjennom sosiale medier men annonsering på VG i forbindelse med valg virker som fornuftig ressursbruk p.t. Dette kan endre seg, og FrP vil nok tilpasse seg dette. Det blir interessant å følge utviklingen fra sosiale medier som kampanjekanal til samtalekanal mellom politikere og folk flest.

  10. Takk for alle de gode innspillene!
    Apropos diskusjonen om Frp-velgernes (og nye potensielle velgeres) medievaner. For noen uker sider leste jeg i Dagbladet om Frp-testen (“Er du en Frp-velger?”).
    Basert på tall fra MMI/Synovates, kunne Dagbladet fortelle at den typiske Frp-velgeren foretrekker dette:
    Tv2, P4, country-musikk, svensk og norsk dansemusikk, kneip, bilferier, gullsmykker, VG, Se og Hør.
    Jeg kunne selvfølgelig tenke meg å vite mer om medievanene til Frp-velgerne, eks. hvordan de bruker internett. Jeg tviler på at Frp finner mange nye velgere via Twitter, Twitter er fremdeles ikke et sted for “folk flest” (NRK Kurer anslår at ca. 27 000 nordmenn er på Twitter, basert på tvitre. no). Det vil også være tilfelle for alle de andre norske partiene.

    Men Twitter har blitt et interessant sted å spre ideer/debatter, og få innspill, derfor har det vært vanskelig for partiene å holde seg unna.

    Men kan man dermed konkludere at Twitter og blogg er så smalt (og elitistisk) at politiske partier ikke bør bruke penger og energi på det, mens Facebook derimot har blitt så folkelig og stort at det er den eneste sosiale media-plattformen det er verdt å bruke tid på?

    Neste spørsmål blir dermed – hvilket av partiene har de mest sosial media-ivrige velgerne (og ergo har mest å vinne på å bruke sosiale medier)?

    Mine spekulasjoner – Ap, Høyre, SV, Venstre.

    Vidar, jeg tror at Frp undervurderer sin målgruppe, jeg tror de er mer på nett enn Frp tør åpne opp for. Men jeg har ikke tall å vise til, og skulle ønske Norge hadde et forskningsinstitutt som Pew Internet, som driver forskning på hvordan amerikanere bruker internett.

    Kristian, takk for tipset om artikkelen til Rune Karlsen
    Den er ikke på nett (betalt arkiv) og har sendt han en epost for å høre om jeg kan få en kopi.

  11. Pingback: FrP gjør en strålende jobb på nettet – for folk flest « synset & skrevet & laget

  12. Det er kanskje 27.000 norske Twitter-KONTOER, men i følge tt.d6.no så var det kun litt under 10.000 av dem som tvitret i løpet av forrige uke..

  13. Interessant innfallsvinkel. Enig i at FrP åpenbart ikke har kastet seg på Web 2.0-bølgen, men setter en del spørsmålstegn ved konklusjonene dine.

    Regner med at du har lest Ida Aalens (litt overdrevet) antitetiske motinnlegg; har alt kommentert diskusjonen deres i bloggen hennes, så dette er en remix:

    Det virker for meg litt søkt å si at FrPs politiske budskap i seg selv skulle egne seg dårligere for interaktivitet/sosiale medier enn andre partiers.

    Graden av indre konsistens i de ulike partiprogrammene kan man sikkert diskutere, kanskje er det mindre av dette i FrPs – men jeg har ikke kunnet lese meg til at det er indre konsistens de fleste er opptatt av i bloggsvar eller på Twitter – der er det snarere enkeltsaker som omtales/kommenteres.

    Nettstrategien til FrP vil neppe ha store negative konsekvenser i valget i høst. Kanskje om 4-8 år, som @idaaa og @bardvegar sier, men strategien til FrP vil vel heller neppe være den samme da.

    Sosiale medier dominieres i dag av velutdannede opinionsdannere, og FrP er jo blitt stort nettopp på tross av, ikke på grunn av, sitt forhold til opinionsdannerne.

    Det kan imidlertid godt være at FrP, ved å ikke bruke sosiale medier mer aktivt, overser et uforløst potensiale blant nettbrukere. Skal man dømme etter (de umodererte) kommentarfeltene i nettavisene, har jo rundt majoriteten av de som er på nettet politiske standpunkter som ligger i nærheten av dem FrP forfekter.

  14. Interessant lesning, for det er i bunn og grunn merkelig at FrP holder internett på en armlengdes avstand slik du beskriver her – på tross av at såkalt «folk flest» bruker nett mer og mer.

    I forbindelse med en artikkel jeg skrev for Kommunikasjon i fjor høst (nr. 6/2008), vil jeg si at FrPs generalsekretær Geir Mo sa seg relativt positiv til bruk av nye medier som sosiale medier. Han sa blant annet at «det er på det rene at vi vil bruke sosiale medier for å nå fram til velgerne, men vi har ikke tatt noen avgjørelse på hvilke vi kommer til å bruke i forbindelse med stortingsvalget. [...] Vi ser at sosiale medier er mer og mer i vinden og får flere brukere. Jeg tror mange av de litt utradisjonelle velgergruppene, som unge velgere og såkalte hjemmesittere, vil være typiske brukere av sosiale medier».

    Senere i intervjuet uttrykte han likevel en del skepsis til sosiale medier, blant annet på grunn av hva manglende «sensur» kan føre med seg av unøyaktigheter og uriktige påstander.

  15. Pingback: En mulighet for politikerne « Sindre Holme

  16. Interessant .. jeg hadde nettop kommet fram til at det er FrP som har den beste tilstedeværelsen på nett av de tre partiene på høyresiden som er aktuelle for meg i år. Da tenker jeg spesielt på landsmøtevideoene på YouTube, som gir et innblikk i ideene og ståstedene deres som langt overgår de andre. Jeg har lagt ut noen her og her.

    Blogger er de dårligere på. Twitter har jeg ikke savnet. Når det gjelder innspill på politikken vil jeg anta at de har bedre måter å følge med på hva velgere bryr seg om enn kommentarer fra nettbrukere.

    Jeg vil si meg enig med Geir Mo i at det aller viktigste et parti kan gjøre på nettet er å tilby informasjon på partiets hjemmesider til de som vurderer å stemme på dem. Blogger er snarere noe enkelt-politikere kan bruke for å promotere seg selv, og først og fremst en kanal for oss uavhengige skribenter.

  17. Pingback: 98 days before the Norwegian election – some social media tendencies « Bente Kalsnes’ blog

  18. Kan jeg bare få lov til å takke deg for å ha skrevet noe som ga meg en vinkling på det uendelige “tenk-om-per-sandberg-skulle-være-på-telefonen-med–i-stedet-for-jonas gahr-eller-tilsvarende”-marerittet jeg har hatt den siste tiden…!

    Hold fortet, de blåser over av den minste motvind, til og med vinden fra en stemme over nettet….

    Takk!

  19. Pingback: Drømmen om nettdialog med politikerne « Bjørn Stærk's Max 256 Blog

  20. Pingback: » Blir internett overvurdert?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s