Digital oppgang for Miljøpartiet De Grønne

I hele august har meningsmålingene vist tydelig fremgang for Miljøpartiet De Grønne (MDG). Den oppturen har vi også sett i sosiale medier.

Screen Shot 2013-09-05 at 13.47.44

Det er verdt å ta en titt på tallene bak valgkampens store overraskelse, jeg begynner med Facebook. I denne sammenhengen bruker jeg verktøyet Fanbooster for å sammenligne aktiviteten rundt ulike politiske Facebook-sider, her ser vi økningen i antall fans av FB-sider for henholdsvis MDG, SV og V:

Screen Shot 2013-09-01 at 10.39.18

Økningen i aktivitet rundt MDG begynte tidlig i august, rundt 8.-9:

Screen Shot 2013-09-01 at 10.38.40

Da ser vi at aktiviteten vokser (Facebooks ”talking about”, som er et samlemål for ulike måter folk engasjerer seg i en Facebook-side, slik som liker, kommentarer, deling  eller deltakelse på et arrangement), og særlig rundt 15. -16. august tar det av, for så å nå et foreløpig høydepunkt i valgkampen 20. august. I disse dagene skjer to ting – MDG deltar i NRKs valgsending og en sterk meningsmåling gir MDG 6,1 % oppslutning i Hordaland. Dersom vi sammenligner MDGs Facebook-side med de andre partiene med tydeligst miljøprofil, SV og Venstre, så er det desidert mest aktivitet på MDGs Facebook-side i perioden 14. til 25. august. Først i slutten av august har SV klart å skape mer blest på sine Facebook-side enn MDG.

Tilsvarende er det nyheter om oppløftende meningsmålinger som driver aktiviteten i begynnelsen av august, påmelding til valgcamp, samt annonsering av konserten med de fire store, Dum Dum Boys, Michael Krohn, De Lillos og Jokke & Valentinerne.

Screen Shot 2013-09-01 at 10.41.29

Når vi sammenligner veksten i antall fans på MDGs Facebook-side, er den bare slått av de de tre største norske partiene på Facebook, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre. Mellom 11. og 19. august hadde MDG størst vekst av alle de norske partiene på Facebook.

På Twitter ser vi at noe av den samme tendensen gjenspiller seg, MDG klarer å skape mer engasjement enn SV.

 

Screen Shot 2013-09-05 at 13.56.20

Ved å sammenligne Twitter-aktiviten til MDG og SV i perioden 1. august til dagens dato (5. september) via verktøyet Twitonomy, så ser vi at MDG tvitrer mer enn SV, og MDG nevner oftere andre Twitter-brukere enn SV. Det er en måte å gjøre seg mer synlig på. MDG oppnår flere retweets enn SV (33% vs. 25%), og MDG bruker oftere #hashtag i Twitter-meldingene – nok en måte å gjøre seg synlig og delta i samtaler med andre.

I dagens måling i VG oppnår MDG 3,7% oppslutning, og det er selvsagt ikke sikkert at dette blir valgresultatet. Men mye tyder på at MDG har gjort god bruk av sosiale medier for å synliggjøre partiet for velgere og media.

3 thoughts on “Digital oppgang for Miljøpartiet De Grønne

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s