Kampen mot IS på Twitter

SOSIALE MEDIER: Hjelper det å stenge Twitter-kontoene til IS? En ny rapport avdekker ekstremistenes Twitter-mønstre.

Screen Shot 2015-09-30 at 10.46.00

(Article for the weekly newspaper Morgenbladet about IS’ use of Twitter, based on a report by J.M. Berger and Jonathon Morgan)

Hva: Ny studie av IS’ sosiale nettverk på Twitter.

Hvem: J.M. Berger og Jonathon Morgan, analytikere tilknyttet Brookings Institute.

Betydning: Sosial nettverksanalyse av IS’ Twitter-aktivitet kan avdekke nettverkets styrker og svakheter.

MEDIER

De voldelige ekstremistene i Den islamske stat (IS) vil opprette en forhistorisk islamsk stat, et kalifat, og bruker nymotens teknologi for å få budskapet ut. IS er på Youtube og Twitter for å spre groteske videoer og bilder av halshogginger og drap. Hensikten er å spre frykt, propaganda, og rekruttere sympatisører.

Men Silicon Valley-selskapene Twitter og YouTube har slått tilbake ved å suspendere IS-kontoer. En ny studie har nå undersøkt hvordan IS-nettverket på Twitter ser ut, hva slags innflytelse det har og hva slags konsekvenser midlertidig stenging av IS-kontor på Twitter har ført med seg.

J. M. Berger og Jonathon Morgan har skrevet den første åpne studien som forsøker å kartlegge IS’ adferd i sosiale medier: «The IS Twitter Census. Defining and describing the population of IS supporters on Twitter». De er analytikere tilknyttet Brookings Institute i Washington DC, og vi kan regne med at slike studier allerede har blitt gjort i etterretningsmiljøer i ulike land.

Forskere har i flere år studert sosiale nettverk rundt politikere, næringslivsleder, kjendiser og andre prominente brukere av sosiale medier, og de samme metodene brukes for å studere terrorister. Mens mange terrorister opptrer i det skjulte på nett, har ekstremistene i IS på kort tid bygget et omfattende og synlig nettverk på Twitter.

Forfatterne identifiserte minst 46 000 kontoer (muligens så mange som 70 000 kontoer) som opererer på vegne av IS på Twitter, og mange av dem er både aktive og har mange følgere. Den gjennomsnittlige Twitterbruker har 208 følgere, mens den gjennomsnittlige IS-kontoen på Twitter har 1004 følgere.

Majoriteten av IS-tvitrerne holder til i Irak, Syria og Saudi-Arabia, og flertallet tvitrer fra Android-telefoner (69 prosent), 30 prosent bruker Iphone (selv om IS selv har forbudt bruken av Iphone), og 1 prosent foretrekker Blackberry. Flere av tvitrerene har på GPS-lokasjon som indikerer hvor de befinner seg, selv om IS-ledere tilsynelatende slår hardt ned på sympatisører som oppgir geolokasjon, skriver forfatterne.

Metodene for å kunne gjøre slike kartlegginger er kompliserte, og det ligger flere svakheter i Twitter-dataene som gjør at unøyaktigheter kan oppstå, eksempelvis med kontoer som slettes eller geografisk posisjonering. En Twitter-bruker kan sette sitt bosted til Syria, men egentlig oppholde seg i USA. Forfatterne gjør en god jobb med å redegjøre for metodene de har brukt, både for å kartlegge antall kontoer og nettverket.

Det mest brukte språket er arabisk (73 prosent), mens 18 prosent foretrekker engelsk og 6 prosent fransk. Twittermeldingene fra IS om vestlige fanger blander ofte ulike språk og engelskspråklige hashtag-er eller emneknagger, trolig for å nå bredt ut med propagandaen. IS-sympatisørene er også mye mer aktive enn gjennomsnittlige Twitter-brukere, 62 prosent av kontoene tvitret minst én gang i løpet av en måned, mot 13 prosent hos gjennomsnittlige Twitter-brukere.

De mest aktive IS-tvitrerne kalles mujtahidun, og fra disse kontoene flommer de ut meldinger i intense perioder, for så å bli stille igjen. Innholdet fra disse kontoene blir så spredt ut i nettverket, blant annet via såkalte bots eller programvare som skaper fiktiv aktivitet i sosiale medier.

Forfatterne hevder at denne store aktiviteten er noe av forklaringen til IS’ propagandasuksess: korte utbrudd med stor Twitter-aktivitet får emneknagger til å trende, det vil si bli synlige i oversikter over dagens mest populære emneknagger. Deretter blir twittermeldingene synlige i tredjeparts tjenester knyttet til Twitter og plukket opp i søkeresultater. Før Twitter startet sin suspensjons­kampanje mot dem, klarte IS å få sitt groteske materiale spredt utenfor sitt nettverk i sosiale medier.

One thought on “Kampen mot IS på Twitter

  1. Reblogged this on Moderna Museet and commented:
    Den gjennomsnittlige Twitter-bruker har 208 følgere, mens den gjennomsnittlige IS-kontoen på Twitter har 1004 følgere. Og 30 prosent bruker Iphone, selv om IS har forbudt bruken av Iphone.

    Hjelper det å stenge Twitter-kontoene til IS? En ny rapport avdekker ekstremistenes Twitter-mønstre. Dette skriver Bente Kalsnes om her.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s