Kjære kartfolk, jeg har et spørsmål til dere!

Kart er essensielt i datajournalistikken. Men hva gjør vi når vi trenger norske kommunegrenser? Jeg har funnet en delvis løsning, men kanskje noen kan hjelpe meg å forbedre den?

Utdrag fra Norgeskart, Kartverket

Utdrag fra Norgeskart, Kartverket

Tenk bare på Chicago Crime (2005), en av de tidlige mashup’ene som kombinerte Chicago-politiets krim-data med kart, utviklet av Adrian Holovaty. Den tjeneste satte meg på sporet av alt det spennende man kan få til bare man kombinerer ulike datasett.  Men kartdata er fremdeles en nokså dyr fornøyelse i Norge. Norske kommunegrenser og fylkesgrenser er eid av Statens kartverk, som en del av den såkalte matrikkelen. Matrikkelen er Norges offisielle eiendomsregister.

Og for å få tilgang til kommunegrensene må man ha lisens, slik jeg forstår dette nokså uleselige sitatet fra Kartverket:

Forskriften til offentlighetsloven gir hjemmel for å ta betaling for innsyn i geografisk informasjon. Miljøverndepartementet, som Kartverkets overordnede departement, og Justisdepartementet, som eiere av Norsk Eiendomsinformasjon as, har bestemt at denne informasjonen skal lisensieres gjennom Norsk Eiendomsinformasjon as. Inntil dette eventuelt endres, kan ikke Kartverket utlevere informasjonen utover de distribusjonsoppgaver vi er tillagt.

Dette til tross for: “Imidlertid er det helt klart at kommunegrenser er offentlig informasjon etter PSI-direktivet, så en del av reglene i den nye offentlighetsloven vil uansett gjelde.”

Diskusjonen om offentlig data og kart har pågått i årevis, jeg mener mitt eksempel illustrerer hvorfor det er viktig å få gjort mer kartdata fritt tilgjengelig for å kunne lage flere spennende nettjenester.

Vel, heldigvis finnes det alternativer. WikiProsjektet/Kommunegrenser er ett av dem. MapItNUUG er et annet alternativ (som igjen er basert på info fra OpenStreetMap).

Jeg jobber med en prosjekt om datajournalistikk, og til det trengte jeg kommunegrensene for Møre og Romsdal. Jeg er ingen kart-ekspert, men via data fra MapItNUUG for Møre og Romsdal  og Google Fusion Tables, har jeg laget dette kartet med kommunegrenser for Møre og Romsdal:

Men som dere ser går kommunegrensene langt ut i havet. Er det noen som vet hvordan jeg kan få fikset på det, slik at kommunegrensene stopper der havet begynner?

Kartet er nå åpent og mulig å redigere alle.

Kommunegrenser, Møre og Romsdal

(WordPress har ikke laget en embed-funksjon for Google Fusion Tables ennå, derfor er ikke kartet klikkbart. )

9 thoughts on “Kjære kartfolk, jeg har et spørsmål til dere!

  1. Oh, det her er super interessant og også leksikonrelevant. Jeg legger den her til i gruppa vår på Facebook. Det bør være noe vi både har meinger om og er opptatt av. Vi har jo mye folk som jobber med kommuner etc.

  2. Hei Bente!
    Om kommunegrenser: så ille som du skriver er det ikke, selv om det er merkelig at detaljerte kommunegrenser, som jo er kommunens eiendom, forvaltes med “gebyr” av kartverket og Norge Digitalt.
    Men, de har noen data ute til nedlasting på http://www.statkart.no/nor/Land/Kart_og_produkter/Gratis_illustrasjonskart/ i en hel masse formater. Det er kartserien N5000 som kan brukes her. (Om du vil ha dataene i en geodatabase har Geodata lagt de ut her: http://www.geodata.no/Geosupport/Geoblogg/GISDATA/Dates/2010/10/N5000-Kartdata-fritt-nedlastbart-for-Geodatas-kunder/ )

    Det finnes flere blogger om hvordan bruke disse dataene:
    Mange av de springer ut i fra en problemstilling Anne Aaby hadde på LinkedIn-gruppen “Geomatikk Norge”:
    http://lnkd.in/bKdhwJ
    Hun vil mer eller mindre gjøre det samme som deg.
    Jeg svarer: http://helgeastad.blogspot.no/2011/10/blogg-et-kart.html

    Alexander Nossum svarer: http://alexanno.net/2011/09/hvordan-lage-fargekart-av-kommuner-i-norge/

    Alexander har mer: Et ferdig datasett i shape uten hav: http://geomatikk.blogspot.no/2010/10/statens-kartverk-apne-data-uten.html

    Visstnok finnes en tutorial for å fjerne hav også, men den finner jeg ikke igjen!

    Et tips til: meld deg inn i gruppa “Geomatikk Norge” på LinkedIn. Her er det mye flinke folk samlet. Dessuten, om du spør på twitter og tagger med #Geomatikk får du nok også svar ganske fort, i det minste på kartrelaterte spørsmål!

  3. Takk for gode innspill, Helge! Det er ikke helt lett dette, skjønner jeg etter å ha lest tråden på Geomatikk-gruppa på LinkedIn. Det som gjør min utfordring lltt annerledes, er at jeg ønsker å bruke Google Fusion Tables for å kunne kombinere ulike datasett + kart. Altså er jeg på utkikk etter kartdata som kan importeres i Google Fusion Tables, ala det jeg gjorde med KML-filene via MapItNuug. Så i dette tilfellet virker det ikke så lett å bruke noen av oppskriftene som skisseres i Geomatikk-tråden – eller tar jeg feil?

  4. En artig ting med kartbransjen er at den er nok ltt preget av at alle synes sitt system er best. Så jeg skjønner jo ikke hvorfor du ikke bare bruker ArcGIS.com, mens andre lurer på hvorfor du ikke bare bruker QGIS for eksempel. Og det er ikke mange som bruker Google fusion tables i den bransjen, litt fordi det mangler støtte for alle projeksjoner/datum, det er en del analyser du ikke får gjort osv.

    I mitt system ville jeg funnet en kystlinje for Norge (det har jeg) og så klippet ut de delene av kommunepolygonene som ligger innenfor kystlinja.

    Hvilken innput tar google fusion tables? Kun kml?

  5. http://www.jordskifte.no finner du kartportalen
    Du kan huke av for det du ikke vil ha, og beholde kommune og bakgrunnskart. Noe for deg? Samme data som “alle” slike tjenester. Litt treg side / store megnder data.

  6. Pingback: Thanks to open public data and datajournalism, we got a diploma! | Bente Kalsnes' blog

Leave a comment