Partiene mest delte innlegg på Facebook

VG har i dag sak på noen funn fra forskningsprosjektet vårt, Sosiale medier og valgkamp, blant annet en liste over partienes mest delte innlegg på Facebook i august. Her er mer bakgrunn om listen jeg har samlet og satt sammen.

Image

Artikkel i VG.

Politikernes mest delte saker på Facebook:

1. Jens Stoltenberg: Stolt over taxi-stuntet (delt 3081 ganger)

2. Jens Stoltenberg: Ja til karakterfri skole (delt 2202 ganger)

3. Partiet Rødt: Hei Olav Thon, vi stemmer ikke Fremskrittspartiet (delt 1773 ganger)

4. Jens Stoltenberg: Skole og helse først (delt 1448 ganger)

5. Siv Jensen:Ran av pensjonister (delt 905 ganger)

6. Miljøpartiet De Grønne: Vi bryter sperregrensen (delt 722 ganger)

7. Senterpartiet :NRK-kjendis Erik Solbakken om bønder (delt 605)

8. Venstre: Best i test (delt 600 ganger)

9. Siv Jensen: Om kriminelle asylsøkere (delt 577 ganger)

10. Arbeiderpartiet: Om formueskatten (delt 543 ganger)

Denne listen bygger på innsamling av data for perioden fra 9. august frem til 4. september. Undersøkelsen omfatter delte innlegg på partiledernes og de politiske partienes Facebook-sider, altså de syv partiene som er representert på Stortinget, samt Rødt og Miljøpartiet De Grønne.

Ikke overraskende er det Jens Stoltenbergs taxi-video som er det mest delte Facebook-innlegget i august. Videoen fikk mye oppmerksomhet, både internasjonalt og i norsk media, og det er sjelden man finner politisk innhold som blir delt så hyppig i sosiale medier.

Dessuten er det kjent fra både forskning og fra informasjon om hvordan Facebooks algoritmer fungerer at visuelt innhold som bilder, infografikk og videoer er lettere å spre på Facebook enn tekst.

Det er derfor ganske overraskende å se at de mest delte innleggene hos Siv Jensen er forholdvis lange tekster med politiske argumenter. De har appellert nok til at sympatisører har delt dem henholdsvis 905 og 577 ganger.

En annen overraskelse er at Rødt står bak det 3. mest delte Facebook-innlegget i valgkampen. Motsvaret til Olav Thon har blitt delt hele 1773 ganger, noe som er et imponerende tall for et lite parti som heller ikke har så mange fans på Facebook (7983)

Hvorfor er det  interessant å se på deling av innhold på Facebook?

Spredning og deling skaper synlighet rundt et politisk budskap i sosiale medier. På den måten kan politiske partier nå ut med sitt budskap utenfor den vanlige ”menigheten” eller sympatisørene, via venner av venner. Frem til nå har forskning vist at internett og sosiale medier i valgkamp funger best til å mobilisere sympatisører, men denne nettverkseffekten, som blant annet er godt beskrevet i boken Liker, liker ikke, at venner deler politisk innhold med sine venner, har også potensiale til å påvirker og flytte velgere.

2 thoughts on “Partiene mest delte innlegg på Facebook

  1. Pingback: Editor of Be Democracy’s Twitter account | Bente Kalsnes' blog

  2. Pingback: Facebook for folket, Twitter for eliten - Vox Publica

Leave a comment